Raperzy czytają #45 - Zeus

Jeśli jesteś słuchaczem polskiego rapu, to dzisiejszego gościa "Raperzy czytają" na pewno nie trzeba Ci przedstawiać. Zeus uznawany jest bowiem przez sporą ilość osób za najlepszego zawodnika w naszym kraju, a jego ostatni krążek, "Zeus nie żyje", przez jeszcze większą rzeszę ludzi został uznany za najlepsze wydawnictwo roku 2012. Każdy z czterech solowych krążków łódzkiego rapera (i producenta) jest różny od reszty i trudno z nich wybrać ten najlepszy.

Skończmy jednak już z tym krótkim wstępem i skupmy się na tym, co jest sednem tego postu - jak Zeus odnajduje się w świecie książek?

Moje „czytanie” to ciągła sinusoida od „czytam bardzo dużo” do „nie czytam nic”. Są miesiące, kiedy bez przerwy coś czytam, są też takie okresy, podczas których nie tykam żadnej książki. W liceum przeżywałem wielki bunt wobec wszystkiego, więc nie czytałem nawet lektur szkolnych. Teraz oczywiście uważam, że było to totalnie głupie. W wakacje zdarzało mi się czytać jakieś rzeczy, ale nie związane ze szkołą. Dopiero po ukończeniu liceum zacząłem nadrabiać zaległości z zakresu lektur i zakochałem się w książkach takich jak „Proces” Kafki czy „Mistrz i Małgorzata” Bułhakowa. Niesamowite książki, które każdy powinien przeczytać.

Przez długi czas jednym z najbardziej czytanych przeze mnie gatunków były horrory. Zaczytywałem się w twórczości Stephena Kinga począwszy od powieści, przez opowiadania czy rzeczy wydane pod pseudonimem Bachman. W trakcie tworzenia płyty „Zeus, jak mogłeś?”, czytałem chyba najwięcej w moim życiu. Znalazło to oczywiście swoje odbicie w tekstach na tym albumie. W ciągu ostatnich dwóch lat czytałem o wiele mniej, nie miałem na to po prostu ochoty. Przez ten czas przeczytałem m.in. „Kroniki marsjańskie” Raya Bradbury, kilka dzieł Lema i jakieś książki podróżnicze m.in. autorstwa Wojciecha Cejrowskiego.

Ostatnio w ramach powrotu do dbania o swój umysł i rozwój, wróciłem do czytania i stwierdziłem, że nie ciągnie mnie już do horrorów i sci-fi. Sporo rzeczy, które teraz czytam, to książki dokumentalne, reportażowe, biografie. Rzeczami, które czytałem ostatnio i wydają mi się warte polecenia, są z pewnością:

„Imperium” Ryszarda Kapuścińskiego – czyli, w skrócie – reportaż z rozpadu ZSRR na przestrzeni lat. Bardzo ciekawa książka. Miejscami śmieszna, miejscami smutna, skłaniająca do refleksji, pełna absurdów, w które aż ciężko uwierzyć, mimo iż miały miejsce.

„40 batów za spodnie”, której autorką jest Lubna Ahmad Al-Hussein – jest to książka opisująca sytuację kobiet w Sudanie. Bardzo ciekawa, mówiąca o tak pozornie dalekiej od naszej kulturze, w której jednak doszukać się można co najmniej kilku analogii do tego, co ma miejsce u nas.

Ciekawą lekturą wydała mi się też autobiografia Jana Machulskiego „Chłopak z Hollyłódź”. Skusiła mnie już samym tytułem, ze względu na mój, obsesyjny niemalże lokalny patriotyzm. Ciekawa, opisująca kulisy pracy w teatrze oraz na planie filmowym książka o charakterze dziennika. Oczywiście poza zwykłymi "technicznymi aspektami" tej pracy, sporo tu też refleksji nad ludzką naturą w świecie showbusinessu. Polecam.

PS. Jeśli podoba Ci się akcja "Raperzy czytają", zalajkuj facebookowy fanpage bloga, by być na bieżąco z jej następnymi odcinkami oraz resztą notek.

13 komentarzy:

  1. oo kolejny ciekawy wywiad ale nie powiem, miałes szczescie ze udalo ci sie zlapac Zeusa :) hehe, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Miłe zaskoczenie z Zeusem :) i widzę browar zamojski, jakieś korzenie? jeśli nie, to zapraszam częściej na Roztocze.

    OdpowiedzUsuń
  3. jestem bardzo ciekaw co czyta Łona, który zawsze tryska takim optymizmem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mnie to bardzo ciekawi i chętnie bym się dowiedział, jednak próby kontaktu z nim zdały się na nic :(

      Usuń
  4. A najlepszym kandydatem na taki wywiad byłby chyba Bisz. Tylko z tego wywiadu zrobiłaby się kolejna książka ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbowałem się z nim skontaktować, niestety się nie udało :(

      Usuń
  5. Swietny wywyiad Zeus jak zawsze na propsie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja bym chciała przeczytać co czyta Ten Typ Mes. Człowiek w ch*j inteligentny musi czytać ciekawe ksiązki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobnie jak w przypadku chociażby Bisza, nie udało mi się z nim skontaktować.

      Usuń
  7. Chętnie dowiedziałbym się co czyta Medium. Oczywiście, oprócz Biblii :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sytuacja jak z wieloma innymi raperami - niestety nie udało mi się w żaden sposób skontaktować.

      Usuń
  8. Chętnie bym zobaczył Mediuma, Bisza i Łone, jestem ciekaw co czytają osoby tworzące takie majstersztyki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również, niestety z żadnym z nich nie udało mi się skontaktować :(

      Usuń