10 najlepszych kawałków Daft Punk

Daft Punk pracuje nad nową płytą, która ma ukazać się jeszcze wiosną bieżącego roku. Dla mnie to chyba, jak dotąd, najważniejsza muzyczna informacja tego roku. Wątpię, żeby był ktoś na tym blogu, kto nie zna tego duetu, no ale jeśli jednak tak jest, to odsyłam po prostu na Wikipedię. Całej reszcie jedynie przypominam, iż będzie to pierwszy od 8 lat (!) album studyjny Guy-Manuela de Homem-Christo i Thomasa Bangaltera. Po "Human After All" pojawiła się co prawda koncertówka "Alive 2007" oraz prześwietny soundtrack do ostatniego "Tronu", ale to jednak nie to samo, co "normalny" materiał od Daftów.

Czekając z wiadomo czym, wiadomo gdzie, postanowiłem przy okazji wrzucić moje subiektywne "top 10" kawałków francuskiego duetu. Wybór był naprawdę trudny, ale wreszcie wytypowałem najlepszych z najlepszych. Kolejność w zestawieniu nie jest ważna, wrzucałem wszystko raczej w sposób losowy.

"Technologic"

Pierwszy kawałek Daft Punk, który usłyszałem. Do dziś dokładnie pamiętam całą sytuację. Był sierpień, rok 2008, moja pierwsza, a druga ogólnie, impreza z cyklu Xbox Fun Day. Wszyscy grali w coś na konsolach, gadali z innymi ludźmi, a ja akurat przechodziłem obok stanowiska DJ'a. I wtedy usłyszałem słynne: "buy it, use it, break it, fix it". Wtedy raczej miałem muzycznie dość zamkniętą głowę i nie gustowałem w takich klimatach, ale ten kawałek od razu wpadł mi w ucho. W domu odnalazłem go przez reklamę "Alfa Romeo Mito". A potem było już przesłuchiwanie kolejnych dokonań Daftów.


"One More Time"

Kawałek otwierający płytę "Discovery", z kultowym samplem i wokalem. Dla mnie w pewnym momencie, jakiś rok temu, miał bardzo ważne znaczenie, związane z konkretną osobą. Jeśli to czyta, to wręcz na pewno wie, że o nią chodzi. One More Time :)



"Harder, Better, Faster, Stronger"

Chyba najbardziej znany kawałek francuskiego duetu. Wyjątkowy inspirujący, szczególnie dla twórców słynnych "Daft Hands" oraz "Daft Bodies". Sampli z kawałka użył nawet Kanye West w jednym ze swoich sztandarowych singli - "Stronger". Jeśli nie znasz "HBFS" to prawdopodobnie obudziłeś się właśnie z wieloletniej śpiączki.


"Too Long"

Najdłuższy, pojedynczy kawałek Daft Punk. Dziesięć minut świetnej muzyki, z natychmiastowo wpadającym w ucho wokalem. Chyba jedno z najlepszych zakończeń płyt w historii, w tym przypadku krążka "Discovery". Ten kawałek zdecydowanie nie jest "too long".



"Around The World"

Tego w takim zestawieniu nie mogło zabraknąć! Szukając kawałków do dzisiejszej notki, zdziwiłem się właśnie się przy "Around The World". Dlaczego? Bo byłem wręcz pewny, że pochodzi on z "Discovery" lub "Human After All". Tymczasem, znalazłem go na pierwszym krążku duetu, "Homework", który całkiem mocno różnił się przecież od późniejszych dokonań Francuzów. Mam wrażenie, iż to właśnie "Around The World" ukształtowało dokładniej styl Daft Punk.



"High Fidelity"

Mój drugi ulubiony track z "Homework". Część osób może go po tytule go nawet nie kojarzyć. W "High Fidelity" szczególnie charakterystyczne są sample wokalu. Mi strasznie przypominają one język francuski, ale ponoć ich treść to "the new vaga, bond".


"Derezzed"

Mam wrażenie, że to najbardziej "daft punkowy" kawałek z soundtracku do "Tron: Legacy" (choć to i tak zupełnie inne brzmienie). Swoją drogą, w mej opinii, to jedna z najlepszych ścieżek dźwiękowych stworzonych na potrzeby filmu. I wyjątkowo oryginalna. Ostatni "Tron" był produkcją raczej średnią, ale trzeba to koniecznie zobaczyć, dla muzyki właśnie.


Daft Punk vs Queen - "Another One Bites The Dust" vs "Da Funk"

Teraz trochę z innej beczki. Kawałek ten, czy raczej połączenie dwóch różnych piosenek, pochodzi z gry "DJ Hero". Podobnie jak parę innych tego typu tracków, został on stworzony specjalnie na potrzeby muzycznej produkcji Activision, przez samych członków Daft Punk. Mashup "Another One Bites The Dust" i "Da Funk" jest moim ulubionym z całej ścieżki dźwiękowej, dlatego wrzucam tu właśnie jego.


"Make Love"

Oprócz energetycznych kawałków, Daft Punk posiadają też trochę spokojniejszych produkcji. I nawet, gdyby "Make Love" nie miało tytułu, ani tego drobnego wokalu, to i tak każdy by wiedział, że to kawałek o miłości. Bardzo, bardzo klimatycznie.


"Something About Us"

A jeśli już mowa o piosnkach spokojnych, nie mogło tutaj zabraknąć właśnie "Something About Us". Takiego czegoś nie zrobiłby nikt inny. Idealna kompozycja do snu.

I need you more than anything in my life
I want you more than anything in my life
I'll miss you more than anyone in my life
I love you more than anyone in my life

0 komentarze: